fredag 13 september 2013

Farfarströja och velourbyxa med mudd

Idag har dagen spenderats framför symaskinen, sydde ett nytt set till sonen med velourbyxa och farfarströja. Mönstren kommer från Ottobre med blev båda lite modifierade. 

Jag har någon slags hatkärlek till byxan, tycker modellen är lite frän men samtidigt lite ful, haha. Älskar iaf fickorna och att jag numer faktiskt kan sy sådana fickor. I vanlig ordning blev det några småmissar, har insett att det första exemplaret med ett nytt mönster aldrig blir helt bra, andra blir alltid bättre då man vet vad man ska tänka på! 

Byxan blev lite ojämn när jag sydde ihop grenen vilket bidrog till att fickorna inte blev i exakt samma höjd, själva fickorna blev också lite väl stora så dekorsömmen sträckte sig nästan ända fram till grensömmen. Satte på en mudd längst ner vilken kanske egentligen inte blev helt snyggt, men det förlänger livslängden lite iaf! Det blev resår i midjan och den blev riktigt bra denna gången! Som en liten dekoration satte jag dit en liten svamp vid fickan också!

Tröjan med farfarsknäppning känner jag mig nöjd med. Det var också första försöket, och eftersom jag inte förstod mönsterbeskrivningen riktigt så hittade jag på ett eget sätt. Tyget var dessvärre lite svårt att få riktigt rakt i ränderna, så på framsidan blev det lite snett i nederkanten, vilket faktiskt inte syns så mycket när han har den på sig.

Tygerna kommer från Jonic-textil och Rosa Huset, tryckknapparna från Bibbis textil.

Såg sen att den första t-shirten jag sydde  sen jag fick symaskinen matchade byxorna riktigt bra också! :)

/Maria



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar