fredag 14 november 2014

Tutorial - klänningsbody / body med kjol


Jag är vansinnigt förtjust i bodyklänningar. De är både otroligt fina men också praktiska! Men då jag skulle sy min första så hittade jag ingen tut, så nu tänkte jag visa hur jag gör:

Jag börjar med att sy en vanlig body. Denna gången valde jag ett mönster från Ottobre 4/2014 med knäppning fram på axeln. Kom ihåg att lägga till lite extra sömsmån på bodyns längd (lättast att klippa den 1-2cm längre nere vid grenen) eftersom den kommer att klippas av och sys ihop igen. Jag sätter fast knapparna direkt, så slipper jag böka med det när kjolen hänger "ivägen".
När bodyn är klar väljer du hur lång och bred kjolen ska vara. Jag satte kjolen 5 cm ner från armhålan och gjorde den så lång att den räcker ner till bodyns nederkant. Var kjolen börjar och slutar är en smaksak. :) Klipp ut kjoldelen som en rektangel. (Jag sätter min lapp på kjoldelen)
Overlocka ihop kjolen eller sy med en strechsöm.
Nu är det dags att fålla kjolen. På denna valde jag att göra rullfåll.
Nu ska kjolen sys fast på bodyn. Klipp av bodyn där du vill att kjolen ska sitta. (Det gör lite ont, jag vet ;))
Nu kan du välja om kjolen ska vara rynkad eller veckad. Jag valde en veckad kjol och sicksackade fast vecken för att de skulle sitta kvar på plats. Vill du rynka kjolen syr du rynksömmar och drar ihop kjolen tills den är lika bred som bodyn. Nåla sedan fast kjolen och överdelen på bodyn räta mot räta med kjolen på utsidan.
Stoppa nu in bodyns underdel i överdelen med rätsidan inåt mitten. Detta för att sömmen ska hamna mellan bodyns underdel och kjolen, alltså under kjolen. Då undviker man en skvande söm på insidan av bodyn. Kom ihåg att titta så fram och baksidan hamnar rätt på över och underdelen. Overlocka sedan ihop alla tre lagren.
Nu är din bodyklänning klar! 
Lycka till! Och fråga om det är något du undrar över :)

/Maria

2 kommentarer:

  1. Detta ska testas. Letade för ett tag sedan efter ett mönster på klänningsbody, men hittade då inget. Så nu när jag hittade din blev jag glad😊
    Super söt klänning!
    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittade detta och blev inspirerad, hoppas det var till hjälp! :)

      Radera